Skav, olösta konflikter och samarbetssvårigheter

Konflikthantering

Det handlar ofta om sakfrågor, meningsskiljaktigheter och olika syn på lösningar men utvecklas ofta till att handla om personerna om det inte hanteras.

Sakfrågor, samarbete och osämja

Konflikter påverkar samtliga

 

Är ni i en situation då det finns behov av konflikthantering på arbetsplatsen? Som en följd av konflikter kan både trivseln och produktiviteten gå ner. Kanske finns det spänningar mellan medarbetare, eller så är kommunikationen mellan chef och medarbetare ansträngd. Ibland uppstår även konflikter inom ledningsgruppen som kan få stora konsekvenser för hela organisationen.

Jag kan hjälpa dig att vända situationen.

Som psykolog och organisationskonsult erbjuder jag professionell vägledning för att hantera och lösa konflikter på arbetsplatsen genom konflikthantering. Tillsammans kartlägger vi orsaker och genom olika tillvägagångssätt hittar vi fram till en mer samarbetsorienterad och produktiv arbetsmiljö.

 

Konflikthantering

Vanliga konfliktområden:

  • Fördelning: Oenigheter kring hur resurser, arbetsuppgifter eller belöningar fördelas kan skapa känslor av orättvisa och frustration.
  • Position: När individer tävlar om status, inflytande eller roller inom organisationen kan det leda till spänningar och maktkamper.
  • Struktur: Problem som uppstår på grund av otydliga organisatoriska strukturer, roller eller ansvarsfördelningar.
  • Beteendenormer: Skillnader i uppfattningar om vad som är acceptabelt beteende på arbetsplatsen kan leda till missförstånd och konflikter.
  • Övertygelser: Krockar mellan personliga värderingar, kulturer eller ideologier kan påverka samarbetet och skapa splittring.

Så här kan jag stödja er:

  • Strategisk rådgivning: Genom att kartlägga nuvarande situation kan jag bidra med nya perspektiv och verktyg för hur ni själva kan hantera konflikten. Vi kan också föra en dialog kring vilka insatser som är lämpliga.
  • Individuella samtal: För att förstå varje persons perspektiv och upplevelse.
  • Konflikthantering mellan parter: Trepartssamtal med målet att hitta fram till ett fungerande samarbete.
  • Teamutveckling – workshops: För att förbättra kommunikationen och stärka samarbetet inom teamet.
  • Chefscoaching: Möjlighet för till exempel närmsta chef att få stöd i hanteringen. 

Att ta itu med konflikter kan kännas utmanande, men med rätt stöd är det möjligt att vända ett låst läge till något framkomligt. Konflikter försvinner sällan av sig själva och det är alltid bättre att agera tidigt. Kontakta mig för en konfidentiell konsultation och låt oss tillsammans sortera i den komplexa situation som ni befinner er i.

Varmt välkommen att höra av dig!

Dags för nästa steg

Hur kan jag hjälpa dig?